24 dec. 2013

Bentu, una calda,alta...rece

Posted by Adrian Iordache On 17:03

Legenda:
Bentu Mare si Bentu Mic sunt doua lacuri alimentate din Dunare, situate in Balta Ialomitei vis a vis de localitatea Bordusani.Au luat nastere acum 7000 de ani in epoca fierului cand locuitorii acelor vremuri au excavat pamant pentru a aseza satul pe o movila  evitand astfel  pagubele produse de inundatii  si mai mult groapa de circa 10-12metri  ramasa in urma excavarilor retinea peste dupa fiecare inundatie care putea fi pescuit mult mai usor decat din Dunare.Din pacate astazi localnicii braconeaza aceste lacuri la maxim, densitatea de plase (monofilament)  depaseste orice imaginatie mai exact nu prea mai ai unde pescui cu lanseta din cauza acestor plase intinse pe toata suprafata celor doua lacuri.Primavara cand practice trebuie sa intre apa pe balta braconierii inchid canalul de intrare cu plase,iar urmare este peste canci…

Una calda,alta….rece

Era toamna lui 2010, mai exact sfarsit de octombrie cand socramiu s-a hotarat sa incercam Balta Ialomitei. Nu ne-am pregatit cine stie ce in saptamana respectiva (de obicei cand plecam la peste e deranj mare) si vineri noapte am plecat spre Bentu. Am ajuns la bac la ora 4 si pana la 6 cand pleca Alifie (pentru cunoscatori) cu bacul am prins un somn de…..2 ore. Drumul pana la balta a fost acceptabil fara peripetii iar de acolo a inceput..nebunia. Pana la ora 5pm nu prinsesem nimic…am zis gata…balta e praf, mai bine nu veneam…treburi din astea, pana ne-am schimbat locul de pescuit sa zicem ~ 100 m mai in aval. Cum am lansat cum a tras primul ciortan undeva aproape de kg. Nicu dadea la lingurita dupa stiuca si scosese vreo 2 mai rasarite. S-a inserat destul de repede pe la 6-7 iar la 9 ne-am culcat ca eram franti de oboseala. Peste noapte am lasat 4 lansete in apa. Cand le-am scos din apa toate au avut ciortani in ele, am scapat unul singur. Apoi ne-am pus dis de dimineata pe treaba. Stiuca, caras la kg si ciortanul erau la ordinea zilei. Atunci a fost prima data in viata mea cand am prins stiuca. Am luat atunci ~ 30 de kg de peste. Ne-am intors apoi cam la 3 saptamani  la jumatatea lui noiembrie dar Bentu era mult mai secat si am prins doar caras si stiuca, in 4 insi 2 zile ~10 kg .Am ramas atunci cu imaginea ca Bentu este o balta care promite multe.

Si uite asa a venit primavara lui 2011 mai exact luna martie.Am fost o echipa de 4 atunci.Drumul de la bac pana la balta a fost D-E-Z-A-S-T-R-U-O-S.Eram practic…singurii…stiti voi ce…de pe balta.In capul nostru a tot fost ca noi am prins peste in noiembrie J).Pana sa ajungem la locul “magic” am ramas suspendati intr-un sleau.A venit un nene cu tractorul si ne-a tras…toate bune.Nu am prins nimic in ziua respectiva in afara de babusca si oblete nu tragea nimic.Am intrat si cu sonarul si peste nu prea era ce-I drept(or fi avut grija baietii cu plasele ca iarna a fost lunga).Noaptea la 12 a inceput sa ploua,ba da sa ploua si alta nu.Noi dormeam…nu aveam treaba cu ce se intampla in jur,doar unu a stat de paza ca ne dadeau 2 tarcoala sa ne “arda” si l-au tinut pe asta de vorba mai toata noaptea…A 2-a zi cand am vrut sa plecam,ne-am oprit la inainte de sleaul in care ne blocasem..si ce facem? Ca era numai apa si noroi…”De aici nu mai iesim decat miercuri” zise Mircea,era duminica dimineata dar ce mai conteaza.Dupa 4 ore de umblat pe drumuri (la pas) a venit unul de-al nostru cu 2 carute.Ne-au tras aia de zici ca eram la curse de cai.5 KM pe drumuri nebune cu masina tarsiita,ca rotile nu se mai invarteau,era pur si simplu tarata,ne-au lasat aproape de bac.Au plecat baietii buni…le-am dat tot ce mai aveam la noi 1-2 pachete de tigari si vreo 100 ron,si n-au fost multumiti,pentru ca noi am ramas suspendati in ultimul sleau si nu s-au mai intors…In departare i-am vazut pe unii cu o supernova,am fost sa-I ajutam apoi ne-au ajutat si ei pe noi(am fost 7 insi si abia am scos masina de acolo dupa ce am sapat si vreo 2 ore) am ajuns la bac…dar bacul avusese ultima trecere in urma cu o ora…a 2-a zi evident eu nu am mai ajuns la munca (eram singurul care a avut norocul sa intre de dimineata) si am zis atunci gata,stop…nu mai vin in viata mea pe Bentu.

La sfarsitul anului mai exact luna noiembrie am plecat spre Alionte cu gandul sa stam de vineri pana duminica,dar surpriza,dupa o noapte si o zi nu am prins absolut nimic si baietii au vrut sa plecam spre Bentu care ne desparteau vreo 15 km de drum. Eu eram singurul care o tineam sus si tare ca vreau sa merg pe Dunare ca pe Bentu m-am jurat ca nu mai calc. Dar cum minoritatea se supune majoritatii am plecat pe bent. Am ajuns undeva pe la ora 17 si ne-am pus pe treaba. Pana s-a inserat,  Matze luase 3 ciortani cam la 1.5-2 kg, si a venit noaptea. Eh.. noaptea aceea n-am sa o uit niciodata, eu cu Matze am prins putin peste 45 kg de crap si cam 10 kg de platica de peste kil. A tras crapul in noaptea aia ceva de speriat si afara era un frig de cadea cioara din pom. Nicu si Mircea au dormit toata noaptea si cand s-au trezit de dimineata aveau ochii bulbucati si mirati cum de am prins atata peste cand ei si-au lasat lansetele exact intre noi si nici macar o trasatura n-au avut intreaga noapte.Si din nou mi-a intrat Bentu la inima.

Anul 2012 promitea multe (din nou) pe Bentu si iar in noiembrie zis si facut (am mai fost odata vara in anul respectiv dar balta era plina cu nuferi si nu am putut pescui deloc ,multumindune doar cu peisajul si un gratarel). Ajunsi pe Bentu, ne-am pus pe treaba. In 2 zile si 2 nopti rezultate 0. Aveam plase in stanga in dreapta, am dat in plasele lor a fost un dezastru total. Tin sa mentionez ca la fiecare partida la care am fost mereu il terminau pe pseste la plase dar ca acum niciodata nu fusese. Exclusiv erau plase intinse pe toata balta iar noi trebuia sa pescuim intre ele. Stau si ma intreb cine le-o da lor voie sa faca treaba asta si tare mi-e teama ca pana aici a cam fost cu balta ialomitei. Din ultimele informatii au ajuns sa dea si cu current iar anul acesta 2013 cat a fost dunarea crescuta au tinut plase la intrarea in canal. Deci Balta Ialomitei, Bentu Mare a ajuns un dezastru natural, iar cei de la ANPA pentru care noi platim bani in fiecare an ii doare fix in c*r si nu fac nimic altceva cu banii decat sa sii bage in buzunar ca in rest n-am vazut sa faca treaba pe undeva. Si uite asa in cativa ani o sa ajungem sa pescuim pe la altii ca noi o luam in jos rau de tot. Poate ca cineva, candva, vreodata (sper) ca se va autosesiza in privina asta si se vor lua masuri, dar foamea-i mare in Romanica.

Site search

Suntem si pe Facebook

Pentru cei ce doresc sa tinem legatura, sa dezbatem anumite subiecte, sau sa comentam postarile si articolele de pe site, am creat special pentru acest lucru grupul de facebook:

Abonati-va

Despre

Singurul site din Romania, dedicat exclusiv pescuitului la Dunare. Aici gasiti aventuri pe malul Dunarii,actualizari lunare, aproape orice legat de Dunare si Delta Dunarii. Scopul acestui site este pescuitul, satisfactia o ai din peisaj si activitatea in sine, nu din capturi sau cantitatea pestelui prins. Vreau in primul rand sa cred ca pentru dumneavostra conteaza informatiile transmise si nu neaparat data cand s-a pescuit. Fir Intins!